Barnledda utvecklingssamtal i förskolan

Vi lämnar nu en härlig period med givande och positiva utvecklingssamtal på förskolan. Vi tycker att det är viktigt att barnen får vara delaktiga i sin egen pedagogiska dokumentation och utveckling och det känns härligt att vi hittat en form som känns bra.

För att samtalen ska bli bra så krävs förstås ett genomtänkt förarbete tillsammans med barnen och här kommer en liten beskrivning av hur vi gör.

Dokumentation i Book Creator
Alla barnen på förskolan har varsin bok i en Ipad, där de tillsammans med pedagogerna kan lägga in bilder, filmer, text och ljudklipp.  Vi utgår från en mall som är gjord i Book Creator, och alla böcker har fyra sidor med rubrikerna:

  • Matematik
  • Språk och kommunikation
  • Socialt samspel och värdegrund
  • Naturvetenskap och teknik

På varje sida finns mål från läroplanen, vilket gör det tydligt hur vi kopplat barnets lärande till de olika delarna i läroplanen. Det är enkelt att anpassa åldersmässigt och se till det individuella barnet när man dokumenterar.

Nedan ser ni en bild från en matematiksida. I högra hörnet ligger kopplingen till läroplanen och det finns bilder från olika tillfällen då barnet jobbat med matematik.
Till varje bild ligger en ljudfil, där barnet själv berättar vad som händer på bilderna och sen är där även en video där barnet har mätt sin längd i bananer.

ska%cc%88rmavbild-2017-02-28-kl-15-00-16

Vi dokumenterar under hela terminen och barnen får vara med och lägga in bilder i sina böcker. När man exempelvis jobbar med språk, så kan vi tydligt se utvecklingen när vi låter barnet få prata om en bild eller händelse flera gånger med några månaders mellanrum. Detta uppmuntrar barnet och är ett lustfullt sätt att dokumentera på.

Inbjudningskort
Barnen har själva gjort inbjudningskort till sina samtal. Det blir en anledning att prata om vad ett utvecklingssamtal är och på så sätt förbereda barnet. Det ger också en signal om att det är barnet som är huvudpersonen i detta. Barnen lämnar stolt över dem till sina föräldrar.

Det barnledda utvecklingssamtalet
På själva utvecklingssamtalet är barnet i fokus och börjar med att välkomna till sitt utvecklingssamtal. De är väl förberedda på vad som kommer att ske eftersom vi övat innan och de är förväntansfulla för att få visa upp sin bok för sina vårdnadshavare.
Vi går tillsammans igenom boken och barnet får själv berätta fritt vad som sker på bilderna eller filmerna.

Vår upplevelse är att de vågar prata mer fritt när de spelat upp videos eller ljudklipp. Många barn vill gärna se på filmerna flera gånger.

Med de allra yngsta barnen, i åldrarna 1-2 år, har vi valt att inte ha barnet med på själva samtalet. Men de är högst delaktiga i alla övriga moment och eftersom deras bok är full med klipp där de syns och hörs så kommer de till viss del till tals även under samtalet.

Vi utvärderar kontinuerligt och kommer säkerligen att förfina och förändra vissa delar, men gläds åt att hittat en form som både är givande för oss pedagoger men framför allt ger både barn och vårdnadshavare ett fint och givande möte med fokus på barnet.

//Lisette Borg, förskolepedagog
Backeboskolan

#utvecklingssamtal #backebo #forskola #bookcreator

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s