Backebo Meetup – föräldramöte de luxe?

En kväll i januari fylldes skolan av föräldrar som kommit för att delta i Backebo Meetup 2017. Ett föräldramöte och öppet hus av ett annorlunda slag där pedagoger, elever och några externa föreläsare höll sammanlagt valbara 21 workshops som på olika sätt beskrev Backeboskolans arbetssätt. Deltagare var både föräldrar som redan har barn på vår förskola/skola och föräldrar som nu ska välja skola åt sitt barn. Bland annat kunde man delta i workshops om läxfri skola, tematiskt arbetssätt, trygghetsteamet, programmering, giftfri lärmiljö…
Ja, valen var många och kvällen lyckad. Fyra elever hade i uppdrag att dokumentera kvällen i ord och bild, och här kan ni läsa deras betraktelse.

Vi går uppför backen, folk strömmar in. Personal och elever står och välkomnar och visar vägen. Det är kallt i luften men när vi kommer in till det mysiga caféet blir det genast varmare.  Det bjuds på fröknäcke, hemmagjord pesto och chai-te. Det står elever och serverar allt det goda. Det är fullt av föräldrar som minglar och småpratar om vilka workshops de ska välja. De verkar tycka det är svårt, för att det finns så många bra att välja mellan.

Vi frågar vad de ser fram emot med kvällen och många svarar att de vill se hur klassrummen ser ut, att de vill lära sig något nytt och att de vill förstå hur vi jobbar på Backeboskolan med till exempel våra teman och att vi är läxfria och inte har så mycket vanliga läroböcker.

Vi träffar också några elever som ska vara med och hålla workshop och de tycker att det ska bli kul och spännande. En elev, som kommer jobba på workshopen om trygghetsteamet, berättar att förberedelserna har gått bra och nu är det skönt att det snart är dags. Vi ger oss iväg för att själva vara med på några workshops.

Tematiskt Arbete
I klassrummet står två elever utklädda till kockar och rör i en stor gryta. Två lärare står i en slags hiss. När alla deltagare har kommit in och satt sig börjar de spela upp en liten teater. Personerna i hissen står och pratar och den ena berättar om den nya skolan som hennes barn börjat på och hur vissa saker är annorlunda där mot andra skolor. Till exempel jobbar de i teman där man lär sig en massa saker i flera olika ämnen. När hon berättat vidare om hur skolan jobbar med tema en liten stund så får deltagarna prata med varandra om det de hört om tematiskt arbete. Varför kan det vara bra? Vad får man chans att träna? Finns några svårigheter?

Sedan är det dags att koka temasoppa. För att den ska bli god är det många olika kryddor som måste vara med, till exempel kryddorna läsa, skriva, samtala, drama, musik, faktakunskaper om tex historia eller naturvetenskap, känsla, mod att prova, problemlösning och mycket annat.

Efter workshopen frågar vi några föräldrar vad de tyckte om workshopen och de är alla överens om att den var jättebra och att den fick dem att förstå skolans arbetssätt bättre. Flera säger att de önskar att de fick gå på den här skolan själva, det verkar så roligt.

Kreativ Matematik
Besökarna har redan satt sig när vi kommer in och alla ska nu spela ”Närmast tusen”. Ett spel där man snurrar på ett hjul, ungefär som ett lyckohjul på Gröna Lund. När hjulet stannar på en siffra, till exempel en trea så får man välja om man ska sätta det på hundratal, tiotal eller ental. Den som kommer närmast tusen efter 9 snurrar vinner. Föräldrarna skrattar och tycker det är kul. Lärarna och eleverna som håller i workshopen förklarar hur detta är ett sätt att träna positionssystemet på ett kul sätt. Föräldrarna berättar för oss att de också fått prova på att jobba med en stor tallinje som satt uppsatt i klassrummet. Den var full med lappar där det stod tex 52, -2, roten ur 9, 100% och uppgiften var att sätta dem i en ordning så att tallinjen stämde.

Digitala Verktyg
När vi kommer in sitter fyra skådespelare med namnen Robin, Michel, Kim och Lo. En har brutit armen, för en annan hoppar bokstäverna så förskräckligt när hen ska läsa, en har fått en fluga i ögat och ser därför dålig, och en blir väldigt trött när hen ska koncentrera sig och läsa länge. Alla dessa saker kan göra att det blir lite jobbigt i skolan. Men som tur är finns ju hjälpmedel och smarta verktyg. Besökarna får sedan ta hand om en elev var och försöka hitta rätt digitalt verktyg. Några får prova flera gånger men alla hittar till slut något som passar bra.

Estetiska lärprocesser
När vi kommer in sitter alla med huvudena nerböjda och är tysta. De tänker och skriver ner vinter- och vårord. Sen får de föreställa sig att de är i en hiss efter en lång arbetsdag och träffar sin största idol. Vad vill de säga? De får bara använda sig av orden de skrev ner + bindeord. Det blir meningar och ibland dikter som deltagarna läser upp för varandra.
Sedan berättar en elev vad ett löpande band är (här på Backebo är det en bild som skapats på ett särskilt sätt). Eleven visar ett löpande band som ligger utställt som några elever skapat tidigare. En annan elev visar ett titthål (en liten fyrkant i ett vitt papper) och berättar att deltagarna ska kika genom det och hitta en bit av det löpande bandet som de tycker matchar texten de skrev. När de har hittat sin bit får dem sätta upp texten och bilden de klippte ut på tavlan. Det blir som en liten miniutställning. Alla verkar tycka det är kul.

Backeboskolans trygghetsteam
En dikt om vänskap skriven av en elev öppnar hela workshopen:

En skör tråd som är stark.
Ett berg att bestiga utan topp.
Ett berg att bestiga med både kullar och dalar,
kan förvandlas till kärlek eller till hat.
Någonting som inte alla kan få. Men alla vill ha
Någonting som är svårt att behålla.

Magda, läraren som leder den här workshopen, berättar om hur vi på Backebo arbetar mot mobbning. Efter det leker vi en lek där man myllrar och när man möter någon pratar man om vad som är viktigt för att känna sig trygg i en skolmiljö. Magda avslutar alltihop med en stund för frågor och svar.

Vi pratade med några elever efter workshopen och frågade hur de tycker att det är på skolan. De berättade att de känner sig trygga och att de som jobbar här bryr sig om eleverna. Om det ändå är något som inte känns bra så är det bra att Trygghetsteamet finns, för man vet att de tar allt på allvar och hjälper till att ordna så att det blir bra.

Läxfri skola
Pernilla Alm föreläste om läxfri skola.  Hon är lärare på högstadiet och har skrivit en bok om hur hon själv jobbar läxfritt och vad forskningen säger om läxor. Eftersom Backebo är en läxfri skola så var det många som tyckte att detta var spännande att lyssna på. Det var fullt med folk och varmt i rummet.

Hon pratade om hur man kan jobba i skolan med att lära sig sånt som är typiska läxsaker, tex glosor. Hon pratade också om att läxor kan vara en anledning till stress för många barn  och att det är orättvist att låta elever jobba hemma eftersom alla inte har samma möjlighet att få bra hjälp hemma. Den som vill läsa mer om detta kan gå in på Pernillas hemsida .

 

 

Kvällen lider mot sitt slut
Det sista som händer är att alla deltagare får logga in och göra en liten utvärdering på sina mobiler. Vi hör föräldrarna småprata om kvällen och de verkar väldigt nöjda. Innan vi går hem så pratar vi med några elever som varit med och jobbat under kvällen. De känner sig stolta och tycker att det var väldigt roligt att vara värdar , jobba i caféet och vara med och hålla workshop.  Vi som varit reportrar och fotografer denna kväll känner oss också nöjda, och hoppas att ni som läser detta fått en bra bild av kvällen då vi hade vårt allra första Backebo Meetup.

Text och bild:
Ida, Boella, Nellie och Oskar från klass 5 och 6.

#foraldramote #backebo #skola #forskola #hemoskola #kreativtlarande #skolval

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s